Siirry sisältöön

Rauha, oikeuden­mukaisuus ja hyvä hal­linto

“Heippa! Minä olen Kaarlo Karhu. Minä tykkään touhuta kavereiden kanssa. Meillä on tosi kivoja leikkejä, mutta joskus käy niin että meille tulee riitaa. Silloin on kaikilla paha mieli. Minä olen päättänyt, että koitan olla tosi reilu kaveri muille ja rupesin harjoittelemaan kohteliaita sanoja kuten kiitos ja anteeksi! “

Tavoite 16 lasten näkökulmasta

Lapset eivät toivottavasti Suomessa joudu taistelemaan järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan tai pohtimaan hallinnon korruptoituneisuutta. Meidän kaikkien on kuitenkin yhdessä ponnisteltava, että oppisimme olemaan oikeudenmukaisia, reiluja kavereita toisillemme. Hyvät vuorovaikutustaidot, kohteliaat käytöstavat ja riitojen sopiminen ovat asioita, joita täytyy harjoitella yhdessä ja joille positiivinen kanssakäyminen rakentuu.

Esimerkkejä rauhan ja oikeudenmukaisuuden käsittelystä varhaiskasvatuksessa:

  • Harjoitellaan riitojen sopimista ja vuorovaikutustaitoja
  • Harjoitellaan kohteliaita käytöstapoja
  • Eläydytään toisen asemaan erilaisten leikkien avulla
  • Tehdään aiheeseen liittyviä näytelmiä
  • Luetaan ja keksitään tarinoita, joissa käsitellään ystävällisyyttä, reiluutta ja riitojen ratkomista

Harjoiteltavat tulevaisuustaidot ovat ystävällisyys ja reiluus.

Näin Kaarlo Karhu tiivistää asian:

Esimerkki: Ruokailutilanne pedagogisena tilaisuutena

Ruokailutilanne on hyvä hetki harjoitella vuorovaikutustaitoja ja kohteliaita käytöstapoja sekä oman vuoron odottamista. Ruuasta kiitetään nätisti ja siitä annetaan palautetta kauniisti. Jos halutaan jotain lisää, pyydetään kohteliaasti. Yhdessä voidaan keskustella kuitenkaan häiritsemättä muita. Yhteiset säännöt ja rutiinit tekevät tilanteesta mukavan ja turvallisen, jolloin ruokakin maistuu paremmin.

Tarina: Kaarlo Karhu

Olen Kaarlo Karhu ja minä sain Palloässissä tehtäväkseni rauhan ja ystävyyden vaalimisen maailmassa. Ei mikään pikkuhomma, vaikka olenkin aika rauhallinen, kohtelias ja reilu kaveri. 

Yksi päivä tähän meidän metsäämme oli ilmestynyt roskapussi. Minähän en noista ihmisten roskista mitään ymmärrä, mutta Ville Variksen sukua oli juuri kaupungista käymässä ja he repivät koko pussin sisällön riekaleiksi toivoen löytävänsä sieltä jotain syötävää. Kyllä olivat paikat hujan hajan täynnä roskia! Hiiret kävivät myös katselemassa löytyisikö heillekin pussista vielä herkkupaloja, ja muutkin metsäneläimet tulivat katselemaan ja penkomaan ympäriinsä leviteltyjä roskia. Siitä syntyikin hirveä riita. Pöllö syytti variksia metsän sotkemisesta ja varikset sanoivat, että kyllä hiiretkin olivat osallistuneet sotkemiseen. Hiiret väittivät tietysti varisten aloittaneen ja he olivat kuulemma saaneet koko idean variksilta. Varikset vielä lisäsivät, etteivät aio siivota roskia, koska hiiretkään eivät siivoa. 

Silloin minä sanoin rauhallisen vakuuttavalla karhun äänelläni:

Ei ole tärkeintä kuka aloitti sotkemisen, vaan nyt pitää lopettaa riiteleminen ja siivota roskat pois. Kaikki osallistuvat!

Niin me saimme kaikki roskat siivottua ja riidan sovittua! Lopuksi järjestimme vielä metsän eläinten yhteiset juhlat onnistuneen urakan päätteeksi. On kummallista, miten usein syntyy riitaa ihan pienistä asioista, jotka voisi ihan helpostikin kohteliaalla keskustelulla selvittää.

Kaarlon kysymyksiä keskustelun tueksi:

  • Syntyykö teillä päiväkodissa joskus riitaa?
  • Millaisista asioista riitoja syntyy?
  • Millaisia keinoja voisi olla riitojen ratkaisuun?
  • Millainen on mielestäsi reilu ja ystävällinen kaveri?
  • Osaatko joitakin kohteliaita tapoja tai sanoja?
  • Miksi on tärkeää käyttäytyä kohteliaasti ja ystävällisesti? 

Tiesitkö…

Kaarlon ajama rauha ja ystävyys ovat myös kansainvälisen kehitystavoitteen numero 16 tavoitteena. 

Tavoite 16, rauhanomainen yhteiskunta: Edistää rauhanomaisia yhteiskuntia ja taata kaikille pääsy oikeuspalveluiden pariin; rakentaa tehokkaita ja vastuullisia instituutioita kaikilla tasoilla.

Tästä voit tulostaa Kaarlo Karhun tarinan:

Väritystehtävät

Tulosta tästä Kaarlon kuva väritettäväksi sekä tunteiden yhdistämistehtävä.

Tulostus: avaa kuva selaimessa klikkaamalla sen päältä, tallenna koneelle ja tulosta.

Askarteluohjeet: Aineettomat lahjakortit

Usein parhaat lahjat ovat yhdessä tekemistä ja ihania kokemuksia! Katso videolta ideat eväsretki-lahjakortista sekä pikkuautohieronta-lahjakortista. Mitä kaikkea muutakin voisi antaa lahjaksi?

Tarvitset vain:

  • Lahjaidean
  • Askartelutarvikkeita korttia varten

Videot: Ristiriitatilanteet

On monia tilanteita, joissa herkästi syntyy riitaa, vaikka emme sitä haluaisikaan. Silloin tekisi mieli kelata taaksepäin ja kokeilla uudestaan. Videoissa Kaarlo, Ville ja Lennu seikkailevat arkisissa tilanteissa. Voit katsoa videot puoleen väliin ja miettiä yhdessä muiden kanssa, mikä meni pieleen niin, että eläimille syntyikin riita. Videon lopussa on sama kohtaus uudelleen, mutta näyteltynä hiukan toisin. Halutessasi voitte myös itse näytellä samat tilanteet uudella ratkaisulla.

Hiekkalaatikolla: Lelujen jakaminen

Kaarlo ja Lennu leikkivät hiekkalaatikolla. Mutta voi kurjuus, lelujen jakamisesta tulee riitaa! Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.

Hiekkalaatikolla: Toisen tekemän rikkominen

Lennu on rakentanut hienon hiekkalinnan. Mutta mitä nyt, miksi Ville rikkoo sen? Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin, ja aloittaa alusta.

Lukemassa: Jakamisen harjoittelu 

Kaarlo ja Ville lukevat yhdessä kirjaa. Mutta voi kurjuus, mukava lukuhetki muuttuu riidaksi, kun tahdista ei päästä yksimielisyyteen! Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.

Ulos lähdössä: Erilaiset kaulahuivit

Kaarlo, Lennu ja Ville ovat lähdössä ulos. Kaikilla on hienot kaulahuivit, mutta Lennun huivi on vähän eri värinen. Ei kai siksi kuitenkaan pitäisi toiselle nauraa? Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.

Laulu: Rauharäp

Haluatko itse räpätä? Soita nuottien avulla tahdit taustamusiikille:

Rauharäpin tekijät

Sävellys: Maire Turunen
Sanoitus: Maire Turunen, Leena Nukari
Sovitus: Olli Teirikko, Johannes Oksanen
Räppäys: Olli Teirikko
Koskettimet: Margit Urantowka
Kitara: Olli Teirikko
Basso: Olli Teirikko
Rummut ja perkussiot: Timo Antikainen
Syntetisaattori: Johannes Oksanen
Äänitys ja miksaus: Johannes Oksanen

Peli: Kaarlon tunnemuistipeli

Palloässät-peliportaalin Rauhaa ja oikeudenmukaisuutta -osiossa eläimet ovat yhdessä puistossa leikkimässä. Kaarlon tekisi mieli keinua keinulaudalla, mutta iso karhu tarvitsee siihen useammankin kaverin apua. Yhteisissä leikeissä kohtelias käytös ja muiden huomioiminen auttavat eteenpäin. Myös me voimme auttaa ja ilahduttaa kavereita vaikka joka päivä.

Kaarlon tunnemuistipeli

Tunnemuistipeliä voi pelata joko yksi pelaaja kerrallaan tai sitten sitä voi pelata kaverin kanssa vuoroa vaihdellen. Kortteja käännetään kaksi kerrallaan auki ja tavoitteena on löytää kuvat, joissa Lennulla ja Kaarlolla on sama ilme. Kun samat kuvat löytyvät, on mahdollista ottaa itsestä kuva tällä samalla ilmeellä. Kuvat eivät tallennu mihinkään muualle kuin hetkeksi peliin. Voit myös jättää kuvan ottamatta ja jatkaa peliä. Lopuksi näet koosteen eri tunteista.

Tulostettava tunnemuistipeli

Tästä voit tulostaa Kaarlon tunnemuistipelikortit: 

Leikkaa kortit irti. Halutessasi voit liimata ne myös kartongille tms. Kääntäkää kortteja vuorotellen auki. Jos löydät parin, saat ottaa sen itsellesi. Voitte sopia että joko parin löytäjä tai sitten kaikki osallistujat koettavat itse tehdä saman ilmeen kuin mikä korttiparilla on. Voitte myös yhdessä pohtia, mikä on mahtanut aiheuttaa kyseisen tunnetilan.

Sankaritehtävä ideoita

Voitte valita jonkun näistä tehtävistä tai keksiä itse jonkun vastaavan tehtävän yhdessä suoritettavaksi

  • Mietitään yhdessä kohteliaisuussanoja (kiitos, anteeksi, ole hyvä jne.), joilla voi saada toisen mielen hyväksi. Jokainen lapsi käyttää jotain näistä sanoista päivän aikana.
  • Kehutaan kaveria! Kirjoitetaan ryhmän seinälle paperille jokaisen lapsen nimi ja lapset saavat ehdottaa jonkun mukavan teon, jonka kaveri on tehnyt. (Esim. Ville auttoi Lennua hiekkalinnan rakentamisessa ystävällisesti.) Merkiksi hyvästä teosta piirretään lapsen nimen kohdalle hymynaama. Kerätään viikon aikana jokaiselle kolme kehua ja hymynaamaa, tätä onnistumista voi lopuksi myös juhlistaa jotenkin.
  • Jokainen piirtää kortin yhdelle ryhmän lapselle (tai naapuriryhmän lapselle), nämä laitetaan koriin ja jaetaan yhdessä juhlallisin menoin
  • Harjoitellaan yhdessä tunteiden tunnistamista ja ilmaisua. Erilaisia ilmeitä ja tunnetiloja voi harjoitella vaikka peilin edessä.

Kirjavinkit

Alex Frith: Politics for beginners

Tiina Haapsalo: Mun ja sun juttu! Lasten sosiaalisten taitojen vahvistaminen kiusaamisen ehkäisyssä

Tiina Holmberg: Ville Vilkastuksen tunneseikkailu

Mervi Juusola: Hyvä minä! Tutkimusretki itsetuntoon

Mervi Juusola: Tunteiden aakkoset

Katri Kirkkopelto: Piki

Me kaikki synnymme vapaina – ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus lapsille

Paula Noronen: Supermarsun rohkeuskirja

Nyt äänestetään! Lasten vaikuttamistaidot

Todd Parr: Rauhakirja

James Proimos: Paulie Pastrami achieves world peace

Lotta Uusitalo-Malmivaara & Kaisa Vuorinen: Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen bongausopas 

Listan koosti kirjastovirkailija Jani Bohm, Helsingin kaupunginkirjaston Viikin kirjastosta

Ideoita materiaalin käyttäjiltä

Terveiset Mukulax Hirvensalosta, Turusta

”Olemme nyt puuhastelleet vuoden ensimmäiset viikot Kaarlo Karhun kanssa. On pohdittu tunteita ja kaveritaitoja. Palloässien tarinan innoittamana metsässä oli tänään tilanne päällä: varis ja hiiri olivat innostuneet levittämään kaikenlaisia eri roskia metsään. Kaarlo hermostui tästä niin paljon, että tuli ihan tappelu. Lapset seurasivat ja kuuntelivat tilannetta silmä tarkkana. Yhdessä saimme autettua Kaarloa, varista ja hiirtä selvittämään riidan ja voimme olla ylpeitä ryhmämme lapsista kuinka hyvin he tiesivät mitä roskille kuuluu tehdä ja mihin roskikseen kuului mikäkin roska. He myös auttoivat innoissaan metsän eläimiä roskien siivoamisessa. ”

Terveisin Marika Etelämäki

Kaikki Palloässät-opetusmateriaalit

Näin käytät Palloässät-materiaalia

Yhteistyö ja kumppanuus

Maanpäällinen elämä

Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Vastuullinen kulutus

Vedenalainen elämä

Ilmastotekoja

Monialainen oppimiskokonaisuus

Peliportaali