Siirry sisältöön

Monialainen oppimiskokonaisuus kestävän kehityksen tavoitteista

Tervetuloa tutustumaan Palloässiin ja Kansainvälisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin

Tämän sivun tehtävät on suunniteltu sopimaan alakoululaisille. Tehtäviä on helppo soveltaa etäopetukseen/kotikouluun ja vanhemmat voivat vapaasti soveltaa niitä myös touhuiluun kotona. 

Palloässien videot löytyvät upotettuina näiltä nettisivuilta, mutta ne on kaikki myös koottu Palloässien Youtube-soittolistalle. Halutessasi, yksittäinen video on helppo jakaa suoraan videon oman linkin avulla ja voit keksiä itse oman tehtävänannon.

Sivun sisältö:

  1. Tutustu Palloässiin
  2. Tutustu kansainvälisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin
  3. Käsitöitä ja askartelua
  4. Tarinoita ja tarinointia
  5. Väritystehtäviä
  6. Jumppaa ja ulkoilua
  7. Kaveruustaitoja ja tunteita
  8. Lauluja ja musisointia
  9. Pelejä ja leikkejä

Tutustu Palloässiin

Tehtävä 1. 

Lue tarina siitä kuinka Palloässät perustettiin ja vastaa kysymyksiin.

  1. Keitä ovat Palloässät?
  2. Mitä varten Palloässät-ryhmä on perustettu?

Tehtävä 2.

Katso ja kuuntele Palloässät-musiikkivideo ja vastaa kysymyksiin.

  1. Minkälainen olo sinulle tulee Palloässät-kappaleesta? Mitä olet siitä mieltä?
  2. Mitä laulu kehottaa sinua tekemään?

Tutustu kansainvälisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin

Tehtävä 1.

Katso video ja vastaa kysymyksiin.

  1. Mikä taho on julkistanut kansainväliset kestävän kehityksen tavoitteet?
  2. Keitä tavoitteet koskevat?
  3. Kuinka monta eri tavoitetta on?
  4. Mihin vuoteen mennessä tavoitteet pitäisi saavuttaa?
  5. Minkälainen olo sinulle tulee videosta? Iloinen, surullinen, toiveikas, huolestunut, innostunut?

Tehtävä 2. (Pienemmille oppilaille)

Katso Palloässät-eläinten tervehdykset. 

Eläimet kertovat animaatioissa miten he haluavat vaikuttaa ja tehdä hyvää maailmalle.

  1. Mikä videoista on sinusta paras? Miksi?
  2. Pohdi voisitko itse tehdä samoja tekoja kuin eläimet? Mitkä teot ovat helpompia ja mitkä vaikeampia?

Tehtävä 2. (Isommille oppilaille)

Tutustu Kansainvälisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin paremmin.

  1. Tutustu Kestävän kehityksen tavoitteet -valokuvanäyttelyyn.
  2. Pohdi, miten sinä voit vaikuttaa kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumiseen. Mihin tavoitteisiin tuntuu helpommalta vaikuttaa ja mitkä ovat vaikeita? Onko helppo tietää mitä voi itse tehdä tavoitteiden edistämiseksi?

Käsitöitä ja askartelua

Kädentaidot ja luovuus ovat tärkeitä taitoja tulevaisuudessa. Kun osaamme rakentaa ja luoda, osaamme myös korjata ja huoltaa, sekä keksiä luovia ratkaisuja uusiin eteen tuleviin tilanteisiin. Muista huomioida erilaisia töitä tehdessäsi, että et turhaan tuhlaa materiaaleja. Aina kun mahdollista, hyödynnä kierrätysmateriaaleja.

Tehtävä 1.

Katso askarteluvideot:

Löytyykö sinulta kotoa samantapaisia materiaaleja, joita videoissa on käytetty? Mitkä pystyt toteuttamaan ihan itse? Sinun ei tarvitse tehdä aivan samanlaista kuin mitä videossa on esitetty. Käytä luovuutta ja niitä materiaaleja mitä sinulta sattuu löytymään.

Vinkki: 
Mikäli sinulta ei löydy yllätysmunan koteloa, voit tehdä helistimen esimerkiksi WC-paperirullista. Sisään voi laittaa kolisemaan mitä tahansa pieniä asioita.

Tarinoita ja tarinointia

Tehtävä 1. 

Lue Lennun tarina ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.

  • Miksi Lennu tarvitsee puita?
  • Miksi uusien tavaroiden hankkiminen rasittaa luontoa?
  • Mainitse kolme leikkiä, joihin ei tarvita mitään tavaroita?

Tehtävä 2.

Lue Villen tarina ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.

  • Mistä Ville kertoo syntyvän taivaalle kertyviä kaasuja?
  • Mitä keinoja Ville kertoo energian säästämiseksi?
  • Mitä Ville kertoo puiden ja kasvien tärkeydestä?

Tehtävä 3.

Lue Saran tarina ja vastaa alla oleviin kysymyksiin.

  • Missä Sara tykkää olla?
  • Mitä Sara toivoo eväsretkeilijöiden tekevän?
  • Mitä asioita Sara mainitsee lasten voivan tehdä rannalla?

Tehtävä 4.

Lue Kiiran ja Kostin tarina ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin.

  • Miksi Kiira ja Kosti ovat tärkeitä, vaikka ovatkin pieniä?
  • Minkälaisessa paikassa Kiira ja Kosti haluaisivat asua?
  • Miten ihmiset voivat Kiiran ja Kostin mielestä auttaa ötököitä?

Tehtävä 5.

Lue Kaarlon tarina ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin.

  • Ketkä osallistuivat roskien levittämiseen?
  • Entä ketkä osallistuivat siivoamiseen?
  • Mitä Kaarlo ehdottaa, että kannattaisi tehdä riitelyn sijasta?

Tehtävä 6.

Valitse joku tarinoissa esiintyvistä hahmoista ja kirjoita oma tarina. Voit valita esimerkiksi seuraavat teemat ja otsikot:

  • Mikä päivä! Kerro mitä hahmo teki ja mihin seikkailuihin hän päätyi jonain tiettynä päivänä.
  • Ja niin me ratkaisimme asian. Keksi joku metsässä tai vedessä syntynyt ongelmatilanne ja kerro tarinassa kuinka eläimet yhdessä ratkaisivat asian.
  • Keksi itse oma tarina ja sille otsikko

Väritystehtäviä

Tulosta tästä iloiset kuvat väritettäväksi:

Jumppaa ja ulkoilua

Tehtävä 1.

Jumppaa Lennu Liito-oravan kanssa paperinkierrätysjumppa ja vastaa sitten kysymyksiin.

  1. Mistä paperi tehdään alun perin? 
  2. Mihin paperinkeräykseen laitettu lehti joutuu? 
  3. Pohdi mitä hyötyä paperin kierrättämisestä on?

Tehtävä 2.

Tanssi Ville Variksen kanssa energiansäästötanssi. 

  1. Keksi itse lisää tanssiliikkeitä, jotka kuvastavat erilaisia tapoja säästää energiaa. 
  2. Jos mahdollista ota video tanssistasi ja jaa muille. Vaihtoehtoisesti kirjoita ylös ohjeet tanssiisi.

Tehtävä 3.

Katso video Roskat pois!

  1. Pohdi miten saisimme kaikki oppimaan, että roskia ei saa jättää luontoon. Keksi ja kirjoita ainakin 3 asiaa tai piirrä juliste.
  2. Lähde retkelle lähiluontoon ja kerää samalla roskat pois. Älä koske roskiin paljain käsin, ota mukaan hanskat, muovipussi ja esimerkiksi salaatti- tai grillipihdit joilla keräät roskat. Tarvittaessa etsi kaksi keppiä pihdeiksi. Lähde ulos vain jos sinulla on lupa siihen.

Tehtävä 4: 

Retkeile lähiluonnossa. Kevät on mahtavaa aikaa luonnon tarkkailuun.

  1. Suunnittele itsellesi kävelyreitti, joka vie sinut puistoon tai lähiluontoon. Kävele reitti säännöllisin väliajoin ja tee havaintoja kevään etenemisestä. Kirjaa havainnot ja päivämäärät ylös. Voit ottaa myös kuvan samasta paikasta eri päivinä. Kiinnitä huomiota mm. seuraaviin: Onko puissa lehtiä? Kuinka monta erilaista kukkivaa kukkaa löydät? Näetkö mitään ötököitä? Jos näet lintuja, tarkkaile mitä ne puuhaavat.
  2. Tutustu Luonto-liiton Kevätseurantaan. Mitä asioita kevätseurannassa seurataan tänä vuonna? Tutki tulospalvelusta miten kevät on edennyt tänä vuonna muiden tekemien havaintojen perusteella? Mitä lajeja on jo havaittu?

Kaveruustaitoja ja tunteita

Tehtävä 1.

Videolla nähdään kaksi eri versioita samasta tilanteesta. Kiinnitä huomiota eläinten ilmeisiin. 

  • Kirjaa ylös mitä tunteita arvelet eläinten kokevan. 
  • Mieti mikä saa tunteen aikaan. 
  • Mitä arvelet, miksi Varis rikkoi hiekkalinnan? 
  • Miltä Liito-oravasta tuntui? 
  • Mitä ohjeita antaisit eläimille vastaisuuden varalle?

Tehtävä 2.

Videolla nähdään kaksi eri versiota samasta tilanteesta. 

  • Miltä sinusta tuntuisi jos olisit Liito-orava? 
  • Miksi arvelet Karhun ja Variksen nauravat? 
  • Oletko itse törmännyt vastaavaan tilanteeseen? 
  • Laadi lista ohjeista miten eläimet voisivat välttää toisen mielen pahoittamisen jatkossa.

Tehtävä 3. Vaihtoehtoinen toteutus

Katsokaa yllä olevista videoista vain alku. Pohtikaa pienemmissä ryhmissä, mitä videolla tapahtui ja miksi. Esittäkää ryhmissä erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja samaan tilanteeseen. Miten eläimet olisivat voineet toimia niin ettei kenellekään olisi tullut paha mieli?

Lauluja ja musisointia

Tehtävä 1.

Kuuntele ja laula mukana Palloässien lauluja.

Palloässien tunnusbiisi:

Ystävyys on kestävää:

Maapallolaulu:

Pikku Simpukat:

Kiira Kimalainen:

Kaarlon rauha räp:

Lauluihin tehdyt animaatiovideot löytyvät Palloässien Youtube -soittolistalta.

Tehtävä 2.

  1. Mitä mieltä olet lauluista? Mikä niistä on suosikkisi? Mitä teemoja laulut käsittelevät?
  2. Vertaile laulujen rytmiä. Kokeile taputtaa käsiä tai itse tekemälläsi rytmisoittimella laulujen tahdissa.
  3. Keksitkö itse lauluihin lisää aiheeseen liittyviä säkeistöjä? Kirjoita ne ylös.
  4. Keksi Maapallolauluun oma tanssi. Voit nauhoittaa tanssisi videolle ja jakaa muille. Pätkä laulusta löytyy myös Tiktokista, jos haluat tehdä oman videon siellä.

Vinkki:

Askarteluohjeista löytyy ohjeet sekä simpukkakastanjetin että kimalaishelistimen askartelemiseksi.

Pelejä ja leikkejä

Ulkona oppiminen

Tehtävä 1.

Tutustu Palloässät-peliportaalin peleihin. Palloässät-peliportaali on ilmaiseksi ladattavissa Android-mobiililaitteille Googlen Play-kaupasta. Peliportaali sisältää 6 interaktiivista alasivua, joissa kussakin:

  • Teemaan johdattava lyhyt animaatiovideo
  • Minipeli
  • Kierrätysaskarteluvideo
  • Laulu kuunneltavaksi

Yhteistyö ja kumppanuus -alasivulla voit tuunata oman maapallosi

Pohdi miltä sinun haaveidesi maapallo näyttää. Kun olet valmis, voit ottaa ruutukaappauksella kuvan omasta maapallostasi ja tallettaa näin oman kuvasi. Kuvat eivät tallennu itse peliin. 

Vastuullista kulutusta alasivulla -pääset harjoittelemaan lajittelua

Oliko mielestäsi helppo löytää roskille oikea astia? Jäikö jonkun roskan paikka mietityttämään? Etsi oman alueesi jätehuoltoyhtiön sivut ja tarkista sieltä oman alueesi lajitteluohjeet.

Ilmastotekoja -alasivulla seikkaillaan tilanteissa, joissa voit säästää energiaa

Klikkaa kuvaa ja vaihtoehtoinen ratkaisu ilmestyy kuvaan. Ovatko nämä tilanteet ja vaihtoehdot mielestäsi realistisia, eli semmoisia, joita oikeasti voi valita todellisessa elämässä? Löytyykö vaihtoehdoista jotain sellaista, mitä itsekin voisit tehdä? Entä mitä muita tapoja säästää energiaa keksit?

Vedenalainen elämä -alasivulla pieni hai saalistaa pikkukaloja

Harmillisesti mereen on kuitenkin joutunut paljon roskia ja verkot hidastavat hain matkaa. Tunnistatko mitä meressä olevat roskat ovat? Keksi tarina siitä, miten ja miksi joku roskista on päätynyt mereen? Miten tämä olisi voitu välttää?

Maanpäällinen elämä -alasivulla Kiira Kimalainen lentää pölyttämässä kukkia

Tiesitkö, että pölyttäjät, kuten kimalaiset, siirtävät kukkien siitepölyä kukasta toiseen ja tämä mahdollistaa kukkien kehittymisen hedelmiksi ja marjoiksi? Selvitä netistä mitkä suomalaiset marjat ja hedelmät hyötyvät hyönteispölytyksestä. Etsi ainakin viisi eri kasvia!

Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto -alasivulla pelataan tunnemuistipeliä

Peliä voi pelata joko yksin tai vuoroa vaihdellen kaverin kanssa. Se joka löytää parin, saa ottaa itsestään kuvan, tietenkin esittäen samaa tunnetta kuin löytämäsi pari. Onko tunteita helppo esittää? Pelin jälkeen esittäkää vuorotellen eri tunteita pantomiimina toisillenne. Arvaako toinen mitä tunnetta esität? Kokeilkaa muitakin tunteita, kuin mitä pelissä oli.

Tehtävä 2.

Mikäli sinulla ei ole peliportaalia käytössäsi, voit toteuttaa samat pelit vaihtoehtoisesti näin:

Maapallopeli

Piirrä paperille tai vihkoon maapallo. Minkälaisia asioita haluaisit että maapallolla olisi? Nyt saa haaveilla ja piirtää pallon juuri sellaiseksi kuin itse haluaisit villeimmissä unelmissasi. 
Vaihtoehtoisia toteutustapoja: Leikatkaa lehdistä kuvia ja päällystäkää oma maapallo itseä miellyttävillä kuvilla. Jos haluat tehdä vastaavan tehtävän koneella, voit etsiä ilmaisista kuvapankeista kuvia ja koostaa ne yhteen tiedostoon haavemaapalloksesi.

Lajittelupeli

Tulostakaa lajittelupeli tästä: Lennun lajittelupeli.
Leikatkaa lajitteluastiat ja roskat erikseen. Levitä roska-astiat pöydälle ja yritä lajitella kaikki roskat oikeisiin roskiksiin.
Vaihtoehtoisia toteutustapoja: Jakakaa luokka ryhmiin ja tehkää jokaiselle ryhmälle oma peli. Kisatkaa parhaan lajittelijan tittelistä. Lajittelupeliä voi pelata myös viestinä niin että kukin vie vuorollaan yhden roskan lajiteltavaksi esim. liikuntasalin toiseen päähän.

Villen vaihtoehdot energian säästöön

Tutustu Villen vaihtoehdot -kuviin tästä: Villen vaihtoehtopeli.
Mieti mitä eroa kuvissa on ja mikä vaihtoehdoista säästää enemmän energiaa? Pystytkö sinä tekemään vastaavia valintoja omassa arjessasi?

Hain elämää -leikki

Hain elämää -pelin voitte toteuttaa yhteisleikkinä ”Kuka pelkää mustekalaa” -leikin tyyliin seuraavasti:

Leikkiä varten rajataan suorakaiteen muotoinen alue. Leikkiin valitaan petokala (hai tai hauki) ja loput lapsista ovat muoviroskia tai pikkukaloja. Muoviroskat voi merkata esim. laittamalla muovipussin tai muovisuikaleen pyykkipojalla lapsen selkään vaatteeseen kiinni. Muoviroskia esittävät lapset sijoitetaan tasaisesti ympäri tilaa paikoilleen. Petokala menee keskelle huilaamaan silmät kiinni. Pikkukalat menevät leikkialueen toiseen laitaan samalle viivalle riviin. 

Petokala herää ja huutaa: ”Pikkukalat uikaa, täältä tulee hai/hauki!” Pikkukalat lähtevät juoksemaan alueen toiseen päätyyn turvaan ja petokala yrittää napata heitä matkalla. Myös muoviroskat yrittävät paikaltaan kurottaa kiinni pikkukaloihin. 

Mikäli muoviroskaa esittävä lapsi onnistuu koskemaan jotakin pikkukaloista tai haita, tämä saa liikkua enää kävellen. Tällöin hain on helpompi napata käveleviä pikkukaloja ja jos taas hain matka hidastuu, peli voidaan joutua lopettamaan sairastuneen hain takia ja aloittamaan uudestaan alusta. Kun hai saa pikkukalan kiinni, pikkukala jää paikoilleen veteen ja muuttuu joksikin vesikasviksi, joka kalojen pitää kiertää juostessaan.

Kimalaisen lento -leikki

Kimalaisen lento -pelin voitte toteuttaa yhteisleikkinä seuraavasti:

Leikkiin valitaan lapsiryhmästä 1–2 kimalaista ja muut ovat kukkia. Aikuinen voi toimia pelin johtajana. Kukat asettuvat paikoilleen eri puolille tilaa kädet ylhäällä auki kuten kukkien terälehdet. Pelin johtaja antaa kimalaisille merkin, jolloin kimalaiset saavat lähteä liikkeelle pölyttämään kukkia. Kimalaiset juoksevat yksi kerrallaan kukkien luokse ja kiertävät kukan viisi kertaa. Kierrettyään kukan viisi kertaa, kukka laskeutuu maahan kyykkyyn ”marjaksi” merkiksi siitä, että on hedelmöittynyt. 

Pelinjohtaja antaa jonkin yhdessä sovitun ajan pölyttämiseen, esim. 1 minuutin. Tai pölyttämisen ajaksi voi jumppasalissa laittaa musiikkia, jonka pelin johtaja katkaisee haluamassaan kohdassa. Tämän jälkeen pelin johtaja huutaa: ”Kaikki kukat kuihtuvat” ja ne kukat, joita ei ehditty pölyttää sovitun ajan sisällä vajoavat maahan. 

Tämän jälkeen voidaan pelata peliä uudestaan uusilla kukilla ja uusilla kimalaisilla. Tutuksi käynyttä peliä voi myös rikastaa pelinjohtajan lisäämillä juonenkäänteillä. Kukkien kuihtumisen syynä voi olla esim. kuivuus, pakkanen tai syksyn saapuminen. Peliaika voi myös pidentyä virkistävällä sateella tai auringonpaisteella.

Kaarlon tunnemuistipeli

Tulostakaa Kaarlon tunnemuistipeli tästä: Kaarlon tunnemuistipeli.

Leikatkaa pelikortit irti toisistaan, sekoittakaa ne ja levittäkää kuvapuoli alaspäin pöydälle. Peliä voi pelata sekä yksin että ryhmässä. Kukin vuorollaan saa kääntää kaksi korttia. Tavoitteena on löytää Lennu ja Kaarlo, joilla on samat ilmeet. Se joka löytää yhteen sopivat parit saa ne itselleen ja kaikki voivat näyttää miten itse tekisivät kyseisen ilmeen itse. 

Vaihtoehtoisesti voitte myös esittää ja nimetä tunteita pantomiimileikin avulla. Kukin vuorollaan saa jonkin korteista tai myös muita tunteita esitettäväkseen ja muut koittavat arvata, mikä tunne on kyseessä.

Kaikki Palloässät-opetusmateriaalit

Näin käytät Palloässät-materiaalia

Yhteistyö ja kumppanuus

Maanpäällinen elämä

Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto

Vastuullinen kulutus

Vedenalainen elämä

Ilmastotekoja

Monialainen oppimiskokonaisuus

Peliportaali