Etusivu » Palloässät – Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
“Heippa! Minä olen Kaarlo Karhu. Minä tykkään touhuta kavereiden kanssa. Meillä on tosi kivoja leikkejä, mutta joskus käy niin että meille tulee riitaa. Silloin on kaikilla paha mieli. Minä olen päättänyt, että koitan olla tosi reilu kaveri muille ja rupesin harjoittelemaan kohteliaita sanoja kuten kiitos ja anteeksi! “
Lapset eivät toivottavasti Suomessa joudu taistelemaan järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan tai pohtimaan hallinnon korruptoituneisuutta. Meidän kaikkien on kuitenkin yhdessä ponnisteltava, että oppisimme olemaan oikeudenmukaisia, reiluja kavereita toisillemme. Hyvät vuorovaikutustaidot, kohteliaat käytöstavat ja riitojen sopiminen ovat asioita, joita täytyy harjoitella yhdessä ja joille positiivinen kanssakäyminen rakentuu.
Esimerkkejä rauhan ja oikeudenmukaisuuden käsittelystä varhaiskasvatuksessa:
Harjoitellaan riitojen sopimista ja vuorovaikutustaitoja
Harjoitellaan kohteliaita käytöstapoja
Eläydytään toisen asemaan erilaisten leikkien avulla
Tehdään aiheeseen liittyviä näytelmiä
Luetaan ja keksitään tarinoita, joissa käsitellään ystävällisyyttä, reiluutta ja riitojen ratkomista
Harjoiteltavat tulevaisuustaidot ovat ystävällisyys ja reiluus.
Ruokailutilanne on hyvä hetki harjoitella vuorovaikutustaitoja ja kohteliaita käytöstapoja sekä oman vuoron odottamista. Ruuasta kiitetään nätisti ja siitä annetaan palautetta kauniisti. Jos halutaan jotain lisää, pyydetään kohteliaasti. Yhdessä voidaan keskustella kuitenkaan häiritsemättä muita. Yhteiset säännöt ja rutiinit tekevät tilanteesta mukavan ja turvallisen, jolloin ruokakin maistuu paremmin.
Olen Kaarlo Karhu ja minä sain Palloässissä tehtäväkseni rauhan ja ystävyyden vaalimisen maailmassa. Ei mikään pikkuhomma, vaikka olenkin aika rauhallinen, kohtelias ja reilu kaveri.
Yksi päivä tähän meidän metsäämme oli ilmestynyt roskapussi. Minähän en noista ihmisten roskista mitään ymmärrä, mutta Ville Variksen sukua oli juuri kaupungista käymässä ja he repivät koko pussin sisällön riekaleiksi toivoen löytävänsä sieltä jotain syötävää. Kyllä olivat paikat hujan hajan täynnä roskia! Hiiret kävivät myös katselemassa löytyisikö heillekin pussista vielä herkkupaloja, ja muutkin metsäneläimet tulivat katselemaan ja penkomaan ympäriinsä leviteltyjä roskia. Siitä syntyikin hirveä riita. Pöllö syytti variksia metsän sotkemisesta ja varikset sanoivat, että kyllä hiiretkin olivat osallistuneet sotkemiseen. Hiiret väittivät tietysti varisten aloittaneen ja he olivat kuulemma saaneet koko idean variksilta. Varikset vielä lisäsivät, etteivät aio siivota roskia, koska hiiretkään eivät siivoa.
Silloin minä sanoin rauhallisen vakuuttavalla karhun äänelläni:
Ei ole tärkeintä kuka aloitti sotkemisen, vaan nyt pitää lopettaa riiteleminen ja siivota roskat pois. Kaikki osallistuvat!
Niin me saimme kaikki roskat siivottua ja riidan sovittua! Lopuksi järjestimme vielä metsän eläinten yhteiset juhlat onnistuneen urakan päätteeksi. On kummallista, miten usein syntyy riitaa ihan pienistä asioista, jotka voisi ihan helpostikin kohteliaalla keskustelulla selvittää.
Kaarlon kysymyksiä keskustelun tueksi:
Syntyykö teillä päiväkodissa joskus riitaa?
Millaisista asioista riitoja syntyy?
Millaisia keinoja voisi olla riitojen ratkaisuun?
Millainen on mielestäsi reilu ja ystävällinen kaveri?
Osaatko joitakin kohteliaita tapoja tai sanoja?
Miksi on tärkeää käyttäytyä kohteliaasti ja ystävällisesti?
Tiesitkö…
Kaarlon ajama rauha ja ystävyys ovat myös kansainvälisen kehitystavoitteen numero 16 tavoitteena.
Tavoite 16, rauhanomainen yhteiskunta: Edistää rauhanomaisia yhteiskuntia ja taata kaikille pääsy oikeuspalveluiden pariin; rakentaa tehokkaita ja vastuullisia instituutioita kaikilla tasoilla.
Usein parhaat lahjat ovat yhdessä tekemistä ja ihania kokemuksia! Katso videolta ideat eväsretki-lahjakortista sekä pikkuautohieronta-lahjakortista. Mitä kaikkea muutakin voisi antaa lahjaksi?
On monia tilanteita, joissa herkästi syntyy riitaa, vaikka emme sitä haluaisikaan. Silloin tekisi mieli kelata taaksepäin ja kokeilla uudestaan. Videoissa Kaarlo, Ville ja Lennu seikkailevat arkisissa tilanteissa. Voit katsoa videot puoleen väliin ja miettiä yhdessä muiden kanssa, mikä meni pieleen niin, että eläimille syntyikin riita. Videon lopussa on sama kohtaus uudelleen, mutta näyteltynä hiukan toisin. Halutessasi voitte myös itse näytellä samat tilanteet uudella ratkaisulla.
Hiekkalaatikolla: Lelujen jakaminen
Kaarlo ja Lennu leikkivät hiekkalaatikolla. Mutta voi kurjuus, lelujen jakamisesta tulee riitaa! Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.
Hiekkalaatikolla: Toisen tekemän rikkominen
Lennu on rakentanut hienon hiekkalinnan. Mutta mitä nyt, miksi Ville rikkoo sen? Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin, ja aloittaa alusta.
Lukemassa: Jakamisen harjoittelu
Kaarlo ja Ville lukevat yhdessä kirjaa. Mutta voi kurjuus, mukava lukuhetki muuttuu riidaksi, kun tahdista ei päästä yksimielisyyteen! Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.
Ulos lähdössä: Erilaiset kaulahuivit
Kaarlo, Lennu ja Ville ovat lähdössä ulos. Kaikilla on hienot kaulahuivit, mutta Lennun huivi on vähän eri värinen. Ei kai siksi kuitenkaan pitäisi toiselle nauraa? Voi kun oikeastikin voisi kelata aikaa taaksepäin ja aloittaa alusta.
Sävellys: Maire Turunen Sanoitus: Maire Turunen, Leena Nukari Sovitus: Olli Teirikko, Johannes Oksanen Räppäys: Olli Teirikko Koskettimet: Margit Urantowka Kitara: Olli Teirikko Basso: Olli Teirikko Rummut ja perkussiot: Timo Antikainen Syntetisaattori: Johannes Oksanen Äänitys ja miksaus: Johannes Oksanen
Palloässät-peliportaalin Rauhaa ja oikeudenmukaisuutta -osiossa eläimet ovat yhdessä puistossa leikkimässä. Kaarlon tekisi mieli keinua keinulaudalla, mutta iso karhu tarvitsee siihen useammankin kaverin apua. Yhteisissä leikeissä kohtelias käytös ja muiden huomioiminen auttavat eteenpäin. Myös me voimme auttaa ja ilahduttaa kavereita vaikka joka päivä.
Kaarlon tunnemuistipeli
Tunnemuistipeliä voi pelata joko yksi pelaaja kerrallaan tai sitten sitä voi pelata kaverin kanssa vuoroa vaihdellen. Kortteja käännetään kaksi kerrallaan auki ja tavoitteena on löytää kuvat, joissa Lennulla ja Kaarlolla on sama ilme. Kun samat kuvat löytyvät, on mahdollista ottaa itsestä kuva tällä samalla ilmeellä. Kuvat eivät tallennu mihinkään muualle kuin hetkeksi peliin. Voit myös jättää kuvan ottamatta ja jatkaa peliä. Lopuksi näet koosteen eri tunteista.
Tulostettava tunnemuistipeli
Tästä voit tulostaa Kaarlon tunnemuistipelikortit:
Leikkaa kortit irti. Halutessasi voit liimata ne myös kartongille tms. Kääntäkää kortteja vuorotellen auki. Jos löydät parin, saat ottaa sen itsellesi. Voitte sopia että joko parin löytäjä tai sitten kaikki osallistujat koettavat itse tehdä saman ilmeen kuin mikä korttiparilla on. Voitte myös yhdessä pohtia, mikä on mahtanut aiheuttaa kyseisen tunnetilan.
Voitte valita jonkun näistä tehtävistä tai keksiä itse jonkun vastaavan tehtävän yhdessä suoritettavaksi
Mietitään yhdessä kohteliaisuussanoja (kiitos, anteeksi, ole hyvä jne.), joilla voi saada toisen mielen hyväksi. Jokainen lapsi käyttää jotain näistä sanoista päivän aikana.
Kehutaan kaveria! Kirjoitetaan ryhmän seinälle paperille jokaisen lapsen nimi ja lapset saavat ehdottaa jonkun mukavan teon, jonka kaveri on tehnyt. (Esim. Ville auttoi Lennua hiekkalinnan rakentamisessa ystävällisesti.) Merkiksi hyvästä teosta piirretään lapsen nimen kohdalle hymynaama. Kerätään viikon aikana jokaiselle kolme kehua ja hymynaamaa, tätä onnistumista voi lopuksi myös juhlistaa jotenkin.
Jokainen piirtää kortin yhdelle ryhmän lapselle (tai naapuriryhmän lapselle), nämä laitetaan koriin ja jaetaan yhdessä juhlallisin menoin
Harjoitellaan yhdessä tunteiden tunnistamista ja ilmaisua. Erilaisia ilmeitä ja tunnetiloja voi harjoitella vaikka peilin edessä.
”Olemme nyt puuhastelleet vuoden ensimmäiset viikot Kaarlo Karhun kanssa. On pohdittu tunteita ja kaveritaitoja. Palloässien tarinan innoittamana metsässä oli tänään tilanne päällä: varis ja hiiri olivat innostuneet levittämään kaikenlaisia eri roskia metsään. Kaarlo hermostui tästä niin paljon, että tuli ihan tappelu. Lapset seurasivat ja kuuntelivat tilannetta silmä tarkkana. Yhdessä saimme autettua Kaarloa, varista ja hiirtä selvittämään riidan ja voimme olla ylpeitä ryhmämme lapsista kuinka hyvin he tiesivät mitä roskille kuuluu tehdä ja mihin roskikseen kuului mikäkin roska. He myös auttoivat innoissaan metsän eläimiä roskien siivoamisessa. ”