Agenda2030 -tuntirunkoja yläkouluun

Oppilaiden ja opettajien toiveiden pohjalta

 

”Eväitä syömään”

”Luontoa ihailemaan”

”Luontotaideteoksia”

”Kävelemään, pyöräilemään, uimaan”

”Ei paikoillaan seisomista ja selitystä, vaan asioiden tekemistä.”

”Tutkimuksia ja haasteita”​

 

Toiminnalliset opetusmateriaalit auttavat hyödyntämään lähiympäristöä ja tukevat ulkona oppimista

Tämän sivun yläkoulun tuntirungot on toteutettu yhteistyössä Alajärven ja Vimpelin kanssa OPH:n rahoittamassa Perusopetuksen ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen AVIKE-hankkeessa vuonna 2024.

Materiaalit muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jossa kestävyyskysymyksiä käsitellään monipuolisesti eri oppiaineiden tunneilla. Materiaalit ovat vapaassa käytössä opetustyössä ja niitä voi soveltaa paikallisia mahdollisuuksia hyödyntäen esimerkiksi osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia (mok).

Yhteisestä suunnittelusta toteutukseen

Materiaalin suunnittelua varten kerättiin toiveita sekä opettajilta että oppilailta. Opettajien toiveena oli saada käyttöön valmiita kestävyyskasvatusta tukevia oppituntirunkoja 7-9 -luokkien ulko-opetukseen. Oppilaat toivelistalla oli erityisesti retkiä, mukavaa yhdessä tekemistä ja luovuuden käyttöä.

Rentoa retkeilyä, yhdessä tekemistä ja luovaa työskentelyä

Oppituntien suunnittelussa hyödynnettiin oppilaiden ja opettajien toivomia luontoretkikohteita, joita olivat: lähimetsä​, Vatpakka, Ainolan puisto Oulussa​, Saukonkylän puro​, Pyhävuori​, Lapuan jokilaakso, Kanaharju​, Lehtimäki​, Lohijoki​, metsä tai järven ranta​ sekä joku luonnonsuojelualue tai kansallispuisto​. Muita toivottuja kohteita olivat: Millespakka (jäteasema), Vaatepankki​, kirpputori​ ja Lapuan taidemuseo.

​Kiitos kaikille Alajärven ja Vimpelin yläjoulujen oppilaille sekä yhteistyöopettajille!

Aihekokonaisuudet:

Oppitunnit on suunniteltu kestävän kehityksen globaalin toimintaohjelman Agenda2030 -tavoitteiden pohjalta. Opettajien toiveesta mukaan valittiin seitsemän tavoitetta. Oppitunnit ovat laajuudeltaan noin kahden oppitunnin mittaisia. Loppuun on koottu lisää ideoita aiheen laajempaa käsittelyä varten. Tuntirunkoja voi hyödyntää useiden eri oppiaineiden opetuksessa.

Johdanto

Agenda2023 -tavoitteilla edistetään kestävää kehitystä

Materiaali sopii mok-viikon aloitukseksi, aamunavaukseksi tai yleiseksi johdannoksi aiheen käsittelyyn.

Puhdas vesi ja sanitaatio

Tavoite korostaa puhtaan veden ja sanitaation turvaamista kaikille.

Agenda 2030 -tavoite 6

pyrkii parantamaan veden saatavuutta ja kestävää käyttöä, vähentämään vesistöjen saastumista, tehostamaan veden kierrätystä sekä varmistamaan hygieniapalvelut erityisesti haavoittuvimmille yhteisöille.

Lisäksi tavoitteena on parantaa vesihuollon hallintaa ja tukea kehitysmaita kestävien vesiratkaisujen toteuttamisessa.

Edullista ja puhdasta energiaa

Tavoite 7 korostaa kestävän ja edullisen energian saatavuutta kaikille.

Agenda 2030 -tavoite 7

pyrkii varmistamaan, että kaikilla on pääsy luotettavaan ja edulliseen energiaan, lisäämään uusiutuvan energian käyttöä ja parantamaan energiatehokkuutta.

Lisäksi tavoitteena on edistää kestävän energian tutkimusta, kehitystä ja infrastruktuuria, erityisesti tukemalla kehitysmaita siirtymisessä puhtaaseen energiaan.

Kestävää teollisuutta, innovaatiota ja infrastruktuureja

Tavoite 9 korostaa kestävän teollisuuden, innovaatioiden ja infrastruktuurin merkitystä.

Agenda 2030 -tavoite 9

 pyrkii rakentamaan kestävää ja joustavaa infrastruktuuria, edistämään ympäristöystävällistä teollisuutta sekä tukemaan innovaatioita ja teknologian kehitystä.

Tavoite korostaa myös pääsyä taloudellisesti saavutettaviin ja oikeudenmukaisiin palveluihin, erityisesti kehittyvissä maissa, sekä kansainvälisen yhteistyön vahvistamista kestävän kehityksen ratkaisuissa.

Vastuullista kuluttamista

Tavoite 12 korostaa vastuullisen kulutuksen ja tuotannon merkitystä.

Agenda 2030 -tavoite 12

pyrkii vähentämään luonnonvarojen kestämätöntä käyttöä, minimoimaan jätteen syntymistä ja edistämään kierrätystä.

Lisäksi tavoite kannustaa kestäviin toimintatapoihin yrityksissä, lisäämään kuluttajien tietoisuutta ympäristövaikutuksista sekä tukemaan hallituksia kestävän kehityksen politiikan ja sääntelyn toteuttamisessa.

Ilmastotekoja

Tavoite 13 korostaa kiireellistä toimintaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi.

Agenda 2030 -tavoite 13

pyrkii parantamaan maiden ilmaston muutokseen liittyviä valmiuksia, integroimaan ilmastotoimet politiikkaan sekä lisäämään koulutusta ja tietoisuutta.

Lisäksi tavoitteena on suunnata taloudellisia resursseja kehitysmaiden tukemiseksi sekä edistämään tehokasta ilmastosuunnittelua erityisesti haavoittuvissa yhteisöissä.

Vedenalainen elämä

Tavoite 14 korostaa valtamerien, merten ja niiden luonnonvarojen suojelua ja kestävää käyttöä.

Agenda 2030 -tavoite 14

pyrkii vähentämään merien saastumista, torjumaan ylikalastusta, suojelemaan meriympäristöä ja sen ekosysteemejä sekä edistämään kestävää kalastusta.

Lisäksi tavoitteena on vahvistaa tietämystä valtamerien merkityksestä ja tukea kehittyviä maita merten kestävän käytön ja suojelun edistämisessä.

Maanpäällinen elämä

Tavoite 15 korostaa maaekosysteemien, metsien ja luonnon monimuotoisuuden suojelua ja kestävää käyttöä.

 

Agenda 2030 -tavoite 15

pyrkii estämään metsäkatoa, torjumaan aavikoitumista, suojelemaan luonnon monimuotoisuutta ja palauttamaan vahingoittuneita maaekosysteemejä.

Lisäksi tavoite painottaa uhanalaisten lajien ja niiden elinympäristöjen suojelua sekä luonnonvarojen kestävää hallintaa, samalla edistäen oikeudenmukaisia hyötyjä luonnon tarjoamista resursseista.