1–2–3 Ulos!

Ulkona oppiminen

Yy-kaa-koo ja mennään! Ulkoilman on todettu muun muassa rauhoittavan mieltä ja siten parantavan keskittymistä.

Kevät on ihanaa aikaa ulkona opettamiseen. Ainakin oman työni kohokohtia ovat loppukevään ulko-oppitunnit, jolloin aurinko paistaa ja on lämmintä.

Keskimäärin koululuokat eivät kuitenkaan opiskele kovin paljon ulkona. Syitä tälle on tutkittu ja löydetty mm. seuraavia: laaja opintosuunnitelma, joka ohjaa käymään asioita läpi nopeimmalla mahdollisella tavalla eli kirjasta, riski että oppilaat satuttavat itsensä sekä opettajien kokemus siitä, että he eivät osaa opettaa ulkona tai pelko siitä, että luokka ei tottele ulkona.

Kuitenkin osa opettajista vie oppilaita paljonkin ulos. Kuinka he sen tekevät? Tätä selvitti Anttoni Kervinen (Kervinen et al 2020), joka seurasi paljon ulkona opettavien yläkoulun biologian opettajan työskentelyä ja haastatteli heitä. Tutkimuksessa havaittiin nämä seikat, jotka tekivät laaja-alisesta ulko-opetuksesta mahdollista: 

  1. Säännöllisyys. Kun oppilaat oppivat, että ulkona voi opiskella, siitä tulee helppoa. Aluksi luokka voi riehaantua, mutta kun ulos jaksaa lähetä muutaman kerran, toiminta tasaantuu. 
  2. Arviointi. Kurssit oli suunniteltu niin, että kokonaisarvosana muodostuu useammasta pienestä tehtävästä. Näin eri ulkotehtävien ymmärrettiin vaikuttavan arvosanaan, mikä motivoi oppilaita. 
  3. Opetussuunnitelma. Opetussuunnitelma painottaa ulos lähtemistä ja tutkitut opettajat käyttivät sitä perusteena paitsi oppilaiden, myös kouluorganisaation ja vanhempien suuntaan. Eli ulkona oppiminen on sallittua ja opetussuunnitelmassa painotettu asia. 

Vaikutti myös siltä, että luonnossa opiskelu itse asiassa rauhoitti oppilaita sen sijaan, että he olisivat villiintyneet. Tämä on loogista, sillä luonnossa oleskelun on havaittu laskevan sykettä ja alentavan verenpainetta. Ulkona rauhattomat oppilaat pääsevät myös luontaisesti liikkumaan, jolloin keskittyminen voi olla helpompaa kuin luokassa. 

Ulkona oppiminen alkaa koulun pihalta

Miten sitten lähteä luokan kanssa ulos, jos ulkona opettaminen ei ole vielä tuttua? Siihen voi edetä pienin askelin. Aloittaa voi vaikkapa 10 minuutin tehtävästä koulun pihalla, jonka jälkeen palataan taas luokkaan. Kun pieniä harjoituksia toistaa, niistä tulee oppilaille rutiinia ja uloslähtö pidemmäksikin ajaksi helpottuu.

Maailmanlaajuista Ulkoluokkapäivää vietetään aina toukokuussa. Olisiko se hyvä hetki viedä oma luokka ulos? Tehtävää ulkotunnille tai hetkelle voi etsiä ulkona oppimisen, ympäristökasvatuksen ja kestävän elämäntavan materiaalipankista Mappasta, www.mappa.fi.

Ulkona oppimisen taivalta voi tasoittaa myös vierailijan vetämän ulko-oppitunnin avulla. Pääkaupunkiseudun koulut ja päiväkodit voivat tilata Ympäristökulu Polusta HSY:n ulko-oppitunteja vesi- ja kiertotalousaiheista. Niitä voi varata elo-syyskuulle ja toukokuulle. Juokseva hanavesi -pihaseikkailu on tarjolla ympäri vuoden.

Polun toteuttamaa ulko-ohjelmaa eri oppituntien muodossa on tarjolla myös osana Espoon KULPS – kulttuuri- ja liikuntapolkua sekä Vantaan Kulttuuripolkua.

Viite: Kervinen, A., Uitto, A., & Juuti, K. (2020). How fieldwork-oriented biology teachers establish formal outdoor education practices. Journal of Biological Education, 54(2), 115-128.

Hanniina Manner

Ympäristöasiantuntija

• Ympäristökasvatus
• Kiertotalous

Puh. 0400 348 688